In deze romantische comedy is
Buster een arme straatfotograaf die zich aanmeldt als cameraman bij de studio
MGM (Metro-Goldwyn-Mayer) om zo het hart te veroveren van Sally, die daar werkt
als secretaresse. Buster Keaton was in
die tijd de op twee na populairste komiek in Amerika (na Charlie Chaplin
en de nu in vergetelheid geraakte Harold Lloyd).
De film bevat veel
overeenkomsten met de werkelijkheid: The
Cameraman was namelijk de eerste film die Buster Keaton voor MGM produceerde. Tot dan toe
was hij altijd onafhankelijk geweest. Later noemt hij het feit dat
hij met de grote filmfabriek in zee ging echter “the worst mistake of my career.” In zijn eigen studio schreef en
regisseerde hij eerder maar liefs 31 films, waarin hij zelf ook speelde.
Daarna zou hij nooit meer helemaal vrij zijn, en moest hij meewerken aan tweederangs films. The
Cameraman is ondanks of misschien juist door de vele ruzies die Buster op de set kreeg
nog wel een echte Keatonfilm.
Een voordeel van het werken
bij MGM was wel dat kosten nog moeite gespaard werden om de films te promoten. Er
zijn dan ook nog vele foto’s en affiches te vinden van The Cameraman.
Van de schenking is de foto hier rechts een affiche-ontwerp. Aan de rechterkant zijn met potlood aanwijzingen
gegeven voor de kleuren die nog moeten worden ingevuld. Onderstaande is waarschijnlijk een definitief affiche, dat werd gestuurd naar de distributeur voor verspreiding.
Het is bijzonder dat dit vlakfilmnegatieven (dus losse negatieven) zijn op het oudste filmmateriaal: nitraat. In
tegenstelling tot rolfilmnegatieven (filmrollen) op nitraat blijven deze maar
zelden bewaard.
EYE kreeg slechts twee keer eerder een schenking van
nitraatvlakfilmnegatieven. De kwaliteit is door het grote negatiefformaat (21 bij 26
cm) erg goed.
Mooie schenking hoor, gefeliciteerd!
BeantwoordenVerwijderenEgbert Barten, Geoffrey Donaldson Instituut