Het merendeel van de collectie is echter afkomstig van filmdistributeurs. Zo is een collectie ontstaan van meer dan 700.000 foto's, dia's, negatieven, lobbycards en prentbriefkaarten. Bij elkaar vormen ze een afspiegeling van de Nederlandse bioscoopcultuur, waarbinnen van oudsher ook buitenlandse films een grote rol spelen.
Naast filmstills en portretfoto's, worden er ook setfoto's en foto's van filmpremières en filmfestivals verzameld.
Verreweg het grootste deel van de fotocollectie bestaat uit filmstills. Stills maken deel uit van het publiciteitspakket van een film: ze moeten iets vertellen over de film en het publiek stimuleren om de film te gaan zien. EYE heeft een aantal bijzondere collecties stills in huis. Bijvoorbeeld van de Nederlandse fotograaf Dick van Maarseveen en van Studio Merkelbach. Bijgaand een portret door Dick van Maarseveen van Fien de la Mar voor de film "Op stap" (1935).
In het kader van het landelijke project Beelden voor de Toekomst werden in de jaren 2009-2012 grote delen van de fotocollectie gedigitaliseerd. De nadruk ligt daarbij op het Nederlandse materiaal. Hierbij zijn ook foto’s uit archieven van personen en instellingen meegenomen.