Met een grote delegatie van EYE bevinden we ons deze week in dit paradijs voor liefhebbers van filmgeschiedenis: 427 films, van 1895 tot nu, uit vele verschillende landen en verschillende thema's, waarin kleur de rode draad vormt, van Jazzfilm tot Japanse kleurenfilm, van oude technologieen tot het digitale tijdperk. We leren het verschil tussen digitale en analoge restauraties en de ethische implicaties hiervan. En in het programma Cento Anni Fa vliegen we honderd jaar terug in de tijd: naast Ingrid Bergman zag toen ook het kleurensysteem Technicolor het licht, die beiden de filmgeschiedenis voorgoed veranderden.
EYE neemt jaarlijks deel aan het programma en dit jaar
vertoonde het hier een programma over kleuren en diva's, met films uit de
periode 1902-1920 rondom het kort geleden verschenen boek Fantasia Of Color
in Early Cinema, over kleurgebruik in de vroege cinema aan de hand van
voorbeelden uit de collectie. Hieronder zijn premières te zien van drie recente
ontdekkingen: de divafilms Una notte a Calcutta (Mario Caserini, 1918,
met Lyda Borelli) en La falsa strada (Roberto Danesi, 1913, met Maria
Jacobini), en de Duitse komedie Die Barfusstänzerin (1918) met Rosa
Porten.
Voor de catalogus van het festival heeft EYE een aantal scans van framestills geleverd, maar ook van filmfoto's, waaronder deze stillfoto uit de korte documentaire Ben: Ben Webster in Europe van Johan van der Keuken uit 1967, die vertoond wordt in het programma-onderdeel Il Jazz al cinema Een voorbeeld van een framestill is deze uit La Chenille de la Carotte (1911, Frankrijk, 9 min.)
Kijk voor een uitgebreider verslag van het afgelopen festival op het blog van filmwetenschapper Ivo Blom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten