Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie
AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1
minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde
collecties van EYE. In een serie publiceren we deze filmpjes, die ook als
voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als
vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.
In de film Rip-off scheuren Koen van Geel en Jeoffrey van Overveld zich op een
speelse manier een weg door het publiciteitsmateriaal van films, van The
Grand Budapest Hotel tot en met Metropolis. En zelfs een gehavende
Clint Eastwood komt door het beeld lopen. Maker Jeoffrey vertelt het verhaal
achter het filmpje.
Waarom
hebben jullie voor dit specifieke onderdeel van onze collecties hebben gekozen?
"De
hoofdreden was dat de posters naast de bijbehorende films vaak ook prachtig
zijn. De posters worden echter eerder vergeten, verscheurd, weggegooid. En zijn
er maar enkelen die overleven. Vanuit dit concept wilde we graag de posters
wat meer in de spotlights zetten. In dit geval scheuren we er weliswaar alsnog
doorheen, maar fungeren ze toch als een soort 'archief', waardoor we
steeds verder terug de tijd in gaan."
Hoe verliep het maakproces en met welk type animatie hebben jullie gewerkt?
Hoe verliep het maakproces en met welk type animatie hebben jullie gewerkt?
"Het
maakproces kwam tamelijk organisch tot stand. We wilden dus iets met de posters
doen, en we wilden er doorheen scheuren. We gingen eerst kijken naar digitale
mogelijkheden, maar hoewel dit heel goed te faken is, is het toch niet
zo tactiel als wanneer je daadwerkelijk posters scheurt. Nu hebben we
natuurlijk geen originele posters gebruikt, maar deze op A4 uitgeprint. Deze
plakten we op de vloer met groen papier op de achtergrond. We plaatsen
een camera erboven met een statief, en zijn vervolgens begonnen stapsgewijs te
fotograferen en te scheuren/vervormen. Dit gaf ons de mogelijkheid het groen
weg te halen en vervolgens stapsgewijs in stop-motion de posters te vervormen
en bewegen. Het gedeelte waar Clint Eastwood door beeld loopt is anders
aangepakt. Daar hebben we frames van een film geprint en deze gescheurd-
expres extra rafelig om het geheel nog net iets levendiger te maken."
Koen en
Jeoffrey werken nu voor Studio
Kubus, die zich vooral richt op 2D en 3D animatie, maar ook
graag experimenteert met verschillende stijlen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten