Hartelijk welkom op de website van de Filmgerelateerde collecties van EYE het nieuwe filmmuseum

29 mei 2015

Filmmaker René van Nie komt zijn archief brengen


https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/11174657_825155544244366_4310661059694233909_o.jpg
Filmmaker René van Nie met  Soeluh van den Berg, Hoofd afdeling curatoren van EYE. Foto Bubo Damen
De op Aruba wonende Filmmaker René van Nie heeft persoonlijk zijn archief overgedragen aan EYE. Dit deed hij ter gelegenheid van de première van de onlangs verschenen documentaire Kind van de Zon. Hierin wordt de maker van 200 documentaires voor verschillende ministeries, instellingen en bedrijven en ruim 300 bioscoop- en televisiespots en korte films, die 'een rijk leven leidde vol geld en vrouwen' geportretteerd.

René van Nie (Overschie,1938) kwam al op jonge leeftijd in dienst als assistent bij filmpionier Max de Haas en zijn filmmaatschappij Visie. Voor de Hilversumse filmfabriek Cinecentrum en later als freelance cameraman zou hij meewerken aan meer dan 3000 items voor de Nederlandse en buitenlandse televisie en in opdracht voor vooral culturele instellingen. Hij legde zich toe op het schrijven, produceren en regisseren van documentaires en portretten, zoals de (destijds) spraakmakende film Bronbeek bijvoorbeeld (1969) over oud-strijders in tehuis Bronbeek te Arnhem. 

Na zijn eerste korte speelfilm Blackmail  (1970) volgden nog vijf lange speelfilms, waaronder de taboedoorbrekende film Doodzonde (1978, zie het publiciteitsmateriaal hieronder) met een sterrencast waaronder Willeke van Ammelrooy, René Soutendijk en Jan Decleir. Zijn strenge Rooms-katholieke opvoeding zou de inspiratiebron zijn geweest voor deze film, waarin een groep kritische kunstenaars een kerk bezet om de sloop te voorkomen.

Halverwege de jaren tachtig stopte hij met filmen en vestigde zich op Aruba, waar hij zich wijdt aan schrijven, kunst en een eigen eethuisje. De actrice en tv-presentatrice Nada van Nie is zijn dochter.

Het archief bevat met name krantenknipsels, recensies en oorkondes, maar ook publiciteitsmateriaal voor films. Opvallend onderdeel hiervan zijn onderstaande stillfoto en het uiteindelijke, hierop gebaseerde affiche van Doodzonde. Zoek de verschillen!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen