Het deel over de animatiefilmers zoomt met name in op de karakters. Want wat is karakteranimatie eigenlijk? Wanneer komt een getekend, gekleid of computer-geanimeerd poppetje tot leven? 'Bezielen' is waar animeren letterlijk voor staat, oftewel het inblazen van leven in levenloze objecten. Of zoals de website van KAdE het aanstekelijk omschrijft: "Karakteranimatie gaat over timing - het gaat over houdingen, uitdrukkingen en lichaamsmechanica. Het gaat over overdreven momenten. Het gaat over het overbrengen van emotie in een volledig geconstrueerde omgeving – zonder echte pijn, liefde, opwinding, of enige andere waarheidsgetrouwe emotionele input of output. Het is acteren."
Framestill uit de poppenfilm Philips Broadcast (George Pàl, 1938) |
Internationale films in de 'top 50' zijn Gertie The Dinosaur (Winsor McCay), La Linea (Osvaldo Cavandoli), Three Little Pigs (Walt Disney), Yellow Submarine (George Dunning), Meat Love (Jan Svankmajer), Betty Boop (Fleischer Bros.), The Hand (Jiri Trnka) en Oh Willy (Emma de Swaef & Marc James Roels).
Erik van Drunen en Mette Peters, oud-medewerkers van het opgeheven Nederlands Instituut voor Animatiefilm (NIAf), maakten de selectie. Mette Peters werkt nu als registrar bij de Filmgerelateerde Collecties van EYE, die zich heeft ontfermd over de animatiecollectie van het NIAf. Onder dit materiaal bevindt zich veel artwork en documentatie, zoals van Gerrit van Dijk.
Naast de animatiefilms is er onder andere werk te zien van beeldende kunstenaars die op een bijzondere manier met animatie hebben gewerkt, waaronder Robbie Cornelissen, Eelco Brand, Martha Colburn en Sun Xun.
Een tekening van de film Pas à deux (Gerrit van Dijk en Monique Renault, 1988) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten