Hartelijk welkom op de website van de Filmgerelateerde collecties van EYE het nieuwe filmmuseum

18 feb. 2015

Het bedrijfsarchief van Jean Desmet, deel 5

In het kader van de tentoonstelling over de vroege filmondernemer Jean Desmet ( 1875-1956) interviewden we Mark-Paul Meyer, die als senior curator de tentoonstelling mede heeft samengesteld. Aan de hand van vijf bijzondere archiefstukken in de expositie vertelt hij over Desmets Hollandse zuinigheid en kosmopolitische zakeninstinct, de hevige concurrentie en het exclusieve recht op filmsterren. De vijfde en tevens laatste aflevering van deze serie gaat over de prijs die Desmet moest betalen voor het kleuren van film.


De prijs van inkleuren per meter
"In de tijd van Desmet werden bijna alle films achteraf gekleurd. In de tentoonstelling is mooi te zien dat hier drie technieken waren: tinting, toning en inkleuren. Het inkleuren van film (wat bij Pathé door een leger dames met lange jurken gedaan werd, zoals een foto op de tentoonstelling laat zien) was veel bewerkelijker en daardoor ook vier keer zo duur als tinting. Dit kostte respectievelijk 40 en 10 centimes per meter film, zoals deze factuur van Léon Gaumont laat zien."

Na 1916 waren de wilde filmpioniersjaren voorbij en vond Desmet de filmwereld niet meer echt interessant, aldus Meyer. "Hij moest heel hard werken voor steeds kleinere marges. Desmet was een echte ondernemer en wilde snel en in korte tijd veel geld verdienen. Dus zocht hij zijn geluk op andere terreinen, zoals het lucratieve onroerend goed en amusementsprojecten. Wel zou hij nog tot zijn dood  zijn geliefde Parisienbioscoop in Amsterdam blijven voortzetten."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen