Hartelijk welkom op de website van de Filmgerelateerde collecties van EYE het nieuwe filmmuseum

17 feb. 2015

Het bedrijfsarchief van Jean Desmet, deel 4

In het kader van de tentoonstelling over de vroege filmondernemer Jean Desmet ( 1875-1956) interviewden we Mark-Paul Meyer, die als senior curator de tentoonstelling mede heeft samengesteld. Aan de hand van vijf bijzondere archiefstukken in de expositie vertelt hij over Desmets Hollandse zuinigheid en kosmopolitische zakeninstinct, de hevige concurrentie en het exclusieve recht op filmsterren. In aflevering 4 van deze serie verliest Desmet de concurrentiestrijd om een populaire filmster. 

Filmdiva’s op de voorgrond
"Op een gegeven moment gingen de filmproducenten met sommige handelaren exclusieve contracten afsluiten. Op die manier kreeg Desmets concurrent Gildemeyer bijvoorbeeld alle films waarin Asta Nielsen meespeelde. Dat haar films daardoor buiten Desmets bereik kwamen, was een grote tegenvaller voor hem. De populariteit van films werd net zoals nu nog voor een belangrijk deel bepaald door de acteurs en vooral de vrouwelijke filmdiva’s die erin meespeelden. Dit is ook te zien aan het publiciteitsmateriaal uit Desmets archief, zoals hier de brochure van De Vorstin van Monte Cabello (orig. titel Sangue bleu, 1914, Italië)."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen