Een nieuw verworven
verzameling foto’s laat zien dat er in de jaren dertig in Amsterdam op een wel
heel opvallende manier reclame werd gemaakt voor bioscoopfilms. De gekste stunts
werden uitgehaald om de aandacht te trekken van willekeurige passanten op
straat en hen de bioscoop in te krijgen. Uit de nalatenschap van een filmoperateur, die werkte in de Amsterdamse Tuschinskibioscopen, heeft EYE een collectie persfoto’s aangekocht, die een
unieke blik geeft op het straatbeeld en de filmcultuur in die tijd.
Hier loopt
een bioscoopportier door de Nieuwendijk bij Cinema Royal. Zijn hoofdloze metgezel is waarschijnlijk de
hoofdpersoon uit de sciencefictionfilm The Invisible Man (1933, James Whale, naar het gelijknamige
boek van H.G. Wells), over een mysterieuze wetenschapper die zichzelf
onzichtbaar heeft gemaakt.
Deze zusters maken reclame voor The Country Doctor (Henry King, 1936), waar de twee jaar oude Canadese Dionne-vijfling -die later wereldberoemd zou worden- voor het eerst in figureerde.
1936
was ook het jaar waarin Modern Times
van Charlie Chaplin wereldwijd uitkwam, die zoals het spandoek op het busje al
aangeeft, in drie bioscopen tegelijkertijd in première ging.
De bioscoop
was in die jaren dermate populair dat films door winkeliers werden ingezet om
klanten te trekken. Zoals in deze etalage van een hoedenwinkel, die dankbaar
gebruikt maakt van het filmicoon om zijn waar aan te prijzen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten