Jan-Hein aan het werk bij het Filmmuseum in 2000 |
In de eerste helft van zijn carrière, vanaf 1973, werkte
Jan-Hein als bibliotheekmedewerker bij het toenmalige Filmmuseum. 'Toen er rond
1991 een reorganisatie kwam, stelde toenmalig directeur Hoos Blotkamp voor dat
ik op een andere afdeling ging werken. De Filmgerelateerde collecties waren nog
onbemand, dus ik kon kiezen wat ik wilde doen, een enorme luxe.’
Het leukste aan zijn werk vond hij het identificeren van
foto's. ‘Bepalen bij welke film een foto hoort of wie erop staan. We kregen
setjes foto's van distributeurs, keurig geordend, maar ook schenkingen met
losse foto's van verzamelaars, zonder enig idee bij welke films ze horen. Dat
was een heel gepuzzel, maar een leuke uitdaging.’
‘Er kwamen altijd ontzettend veel stills en divaportretten uit
Hollywoodfilms binnen. Maar de focus lag bij EYE toch wel altijd op het verzamelen
van Nederlandse filmfoto's. Interessant is de verandering in hoe er tegen de
filmfoto's werd aangekeken. Vroeger ging het meer om hun functie: wat vertellen
ze over de film? Nu is er meer aandacht voor foto’s als op zich staand object
en worden ze soms zelfs als kunst gezien. Een soort museale herwaardering.’
Tot op het laatst deed Jan-Hein nog bijzondere ontdekkingen.
Zo tikte hij dit voorjaar nog voor 50 Euro een collectie foto's van Amsterdamse
bioscoopreclames in de jaren dertig op de kop (Zie het blogartikel hierover).
'Ik vond ze via een oud-filmoperateur uit Amsterdam die overleden was.
Echt een unieke collectie die tegelijk zowel de geschiedenis van bioscopen als
het Amsterdamse straatleven in die tijd in beeld brengt.’
Over naar de selectie van Jan-Hein, wat natuurlijk een bijna
onmogelijke opgave was. Welke filmfoto’s uit deze enorme collectie zijn hem het
meest bijgebleven en waarom? Bereid je voor op zes iconische foto’s uit de
filmgeschiedenis! Vandaag nummer 1, en we houden de spanning erin: de komende dagen volgen de andere foto's.
Still uit Nosferatu: Phantom der Nacht (Werner Herzog, 1979, Duitsland), fotograaf Claude Chiarini |
‘Werner Herzog is een van mijn meest geliefde regisseurs.
Maar deze remake van F.W. Murnau's horrorfilm Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, die deels in Delft opgenomen
is, vind ik te afstandelijk en gestileerd. Toch vind ik deze foto prachtig,
louter vanwege de compositie. Mooi uitgewogen, symmetrisch en rijk aan detail.
Eigenlijk is dit bijna geen filmstill, meer een kunstfoto. Op de meeste
filmfoto's staan namelijk acteurs, deze trekken van oudsher de meeste aandacht
in de vitrine van de bioscoop.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten