![]() |
Liz Taylor op de set in Suddenly Last Summer (1959), foto Burt Glinn |
Met zijn nieuwe film Life portretteert fotograaf en filmmaker Anton Corbijn de vriendschap tussen Magnumfotograaf Dennis Stock met het jong overleden filmicoon James Dean. Dat Stock samen met velen van zijn collega’s van het beroemde Parijse fotoagentschap veel op filmsets rondliep en daarmee een fascinerend inkijkje gaf achter de schermen van die glamourwereld, is te zien in de tentoonstelling Magnum On Set in het Gemeentemuseum Helmond. EYE stelde hiervoor enkele filmaffiches beschikbaar.
De jaren vijftig en zestig waren de hoogtijdagen van de stillfotografie in Hollywood. Voor films als The Seven Year Itch (1955), Rebel without a Cause (1955), Zabriskie Point (1970) en Planet of the Apes (1968) werden Magnumfotografen voor grote bedragen ingehuurd. De opnames van The Misfits (1961) werden zelfs door negen fotografen vastgelegd.
![]() |
James Dean en Natalie Wood op de set van Rebel Without a Cause (1955), foto Dennis Stock |
De Magnumfotografen
konden met hun artistieke blik bijzondere foto’s maken, met name op momenten
tussen de opnames door, waar de filmsterren zoals Marilyn Monroe, Buster
Keaton, Elizabeth Taylor en Romy Schneider ongedwongen ‘gevangen’ konden
worden. Vanaf de jaren zeventig kwam hier een einde aan door de komst van vaste
stillfotografen in dienst van de filmmaatschappijen.
![]() |
Affiche Rebel Without a Cause (Nicholas Ray, VS, 1955) |
Er hangen in totaal maar liefs 18 affiches van EYE in de expositie, waaronder deze hiernaast van de legendarische James Deanfilm Rebel Without a Cause. Naast wegdromen bij de glamoureuze foto’s en filmposters kun je je in de tentoonstelling ook in comfortabele bioscoopstoelen nestelen voor een filmklassieker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten