Hartelijk welkom op de website van de Filmgerelateerde collecties van EYE het nieuwe filmmuseum

6 aug 2015

Animatiefilmpjes St. Joost: de Opticakast

Een groep vierdejaars animatiestudenten van de Academie AKV|St.Joost heeft korte geanimeerde teasers gemaakt van ongeveer 1 minuut, waarbij zij zich hebben laten inspireren door de Filmgerelateerde collecties van EYE. In een serie publiceren we hier deze filmpjes, die ook als voorfilm vertoond kunnen worden. Veel van de filmmakers hebben deze blog als vertrekpunt gebruikt bij de keuze voor het onderwerp van hun animatie.


De teaser De Opticakast werd gemaakt door Ties van der Mede. Over dit wonderlijke apparaat schreven we al uitgebreid in een eerder blogbericht. De magie hiervan sprak direct tot Ties' verbeelding, zo vertelt hij: "Het wordt wel gezien als de voorloper van de bioscoop, waarbij met het spelen van licht indrukwekkende patronen verschijnen. Ik vond het ook bijzonder dat de werking ervan niet precies bekend is, hier wordt mede door Eye nog over gediscussieerd."

In het filmpje wilde hij de opticakast weer tot leven brengen. "Aan de hand van opnames van Eye waarin de opticakast wordt getest en besproken hoe deze oorspronkelijk gewerkt zou moeten hebben, ben ik mijn teaser met 3D animatie gaan maken. Dit vond ik de beste manier omdat ik hiermee veel vrijheid had om met het licht te 'spelen'." 
Meer filmprojecten van Ties vind je op zijn website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten