In 2006 sloot bioscoop Bellevue Cinerama (als Filmmuseum Cinerama) in Amsterdam `zijn deuren om plaats te maken voor de nieuwbouw van Joop van den Ende's DeLaMar theater. Vóór de sloop werd onderzocht of er waardevolle elementen in het gebouw aanwezig waren om eventueel te behouden. Door de VandenEnde Foundation werd toen uit voorzorg gekozen voor een kostbare ontmanteling en opslag van een opvallend glasmozaiek uit de foyer. De kunstenaar was echter onbekend en vervolgens begon een jarenlange lobby voor herplaatsing. Ryclef Rienstra van VandenEnde wilde het niet terug in DeLaMar, toenmalig Filmmuseum directeur Rien Hagen vond het ongeschikt voor toekomstige EYE nieuwbouw.
Bellevue Cinerama architect Carel Wirtz uit Rotterdam was overleden en er werd tevergeefs gezocht naar de kunstenaar bij Stedelijk Museum, Piet Meerburg en de auteur van de geschiedenis van Bellevue Cinerama op de website over 70mm film.. Zonder geidentificeerde kunstenaar moest Instituut Collectie Nederland negatief adviseren over behoud en kostbare herplaatsing. Vernietiging van het mozaiek leek onafwendbaar toen er onverwacht nieuw licht op de zaak kwam.
Op de begrafenis van de Rotterdamse kunstenaar Wally Elenbaas in 2008 bespraken kunsthistorici onder meer een scriptie van een student waarin een niet nader bekend werk van Elenbaas werd genoemd in de inmiddels afgebroken bioscoop. Via eerder genoemde website werd een afbeelding gevonden en geinformeerd naar het lot van dit werk en kon naar VandenEnde worden verwezen. Het bleek dat de twee Rotterdammers Wirtz en Elenbaas vaker samengewerkten. Jaren bleef het stil maar uiteindelijk in 2010 bij de opening van DeLaMar blijkt een happy end. Woningbouwcorporatie Maasdelta met diverse kunstwerken van Elenbaas in haar vestigingen in regio Rotterdam heeft het glasmozaiek uit Amsterdam een plaats gegeven in haar kantoor te Maassluis.
Foto Rob Lambers, 2006.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten